top of page
kep1.jpg

Szabadon felhasználható

tananyag

Mitől lesz érthetőbb a világ egy fiatalnak? Honnan tudja, hogyan működik az állam, miért fontos a pénzügyi tudatosság, vagy hogy milyen jogai vannak? A programunkban ezekre próbálunk egyszerű, élhető, gyakorlatias válaszokat adni. Három témában – állam és politika, gazdaság és pénzügyek, valamint jogok és kötelességek – közösen készítünk tananyagokat a gyerekekkel. Ők nem csak „résztvevők”: belenyúlnak a tartalomba, illusztrálnak, videóznak, ötletelnek, és megtapasztalják, hogyan áll össze egy kész tananyag.

Az első hónapok arról szólnak, hogy kipróbáljuk, mi működik: tesztfoglalkozások, jó gyakorlatok összegyűjtése, az első tananyagvázlatok elkészítése. A második szakaszban minden összeáll: óratervek, feladatok, videók, illusztrációk, és a végén mindhárom anyag online kiadványként is letölthető lesz. Közben a gyerekek a saját környezetükben is dolgoznak: bevásárlástervezésről készítenek videót, költségvetést vezetnek, kvízeket vesznek fel a parkban, plakátokat terveznek gyerekjogokról.

A tanulást egy mini-ösztöndíjrendszer is segíti: 15 gyerek havi 7000 Petákot használ fel előre megtervezett célokra. A pénzt nem kézbe kapják, hanem közösen találjuk ki, mire költsék, és közben egyszerűen, gyakorlatból tanulják meg, mit jelent felelősen tervezni.

A harmadik szakaszban elvisszük az anyagokat oda, ahol igazán szükség van rájuk: kerületi általános iskolákba és több közösségi térbe. Itt profi tréner és az oktatási asszisztens tartja a foglalkozásokat, sok csoportmunkával, videókkal, feladatokkal. Emellett külön hangsúlyt kapnak a szakemberek is: két alkalommal iskolai szociális segítőknek tartunk hosszabb, 4 órás képzést. Ez egyfajta „train the trainers”, tehát átadjuk nekik a tananyagot, módszert, eszközöket, és motivációs díjat is kapnak, hogy később ők is megtartsák a foglalkozásokat a saját iskoláikban, és visszajelezzenek a tapasztalataikról. Így a program nem áll meg nálunk, hanem továbbmegy a terepen.

A KONKÁVba járó gyerekekkel közben havi klubnapok futnak: itt továbbra is a három nagy téma mentén dolgozunk, és együtt intézünk olyan ügyeket, amik a való életben is felbukkannak: számlanyitás, online bankolás, eligazodás intézményekben, helyi ügyek megértése. A klubok alapból a közösségi térben vannak, de ha kell, kimegyünk hozzájuk passzoló helyszínekre is.

A fenntarthatóság három lábon áll. A „Közösségi Költségvetésben” a gyerekek döntik el, mire költünk havonta a KONKÁVban: programokra, nasira, kisebb eszközökre: megtanulnak tervezni, priorizálni, spórolni. Emellett összeállítanak egy civil javaslatcsomagot a kerület felé: mi hiányzik a környezetükből, hol vannak problémák, min lehetne javítani. A harmadik elem a KONKÁV működési szabályainak újraírása: a gyerekjogokra alapozva, érthetően, láthatóan, úgy, hogy mindenki tudja, mit várhat ettől a tértől - és mit várunk mi tőlük.

A projekt végére nem csak tananyag készül, hanem egy olyan rendszer, amiben a gyerekek tény­­leg részt vesznek: beleszólnak, alkotnak, felelősen döntenek. És közben szépen lassan magabiztosabban mozognak a világban, ami körülveszi őket.

KEP_logok_magas.png
bottom of page